Hvad sker der hr. Pallesen

Ja hvad laver ham Jacob Pallesen egentlig? Jo han går såmænd og hygger sig med sin familie og så arbejder, arbejder han da også en del efter hånden. Siden min sidste blog for jeg ved ikke hvor længe siden, har jeg været i sportstøjet til løb et par gange.
Jeg har deltaget i H12 MTB løb i Nødebo på et 4 mands hold, – det var fedt og jeg er da også blevet lidt mere  bidt af MTB end før.
Jeg fik også fat i et startnummer til VM halv maraton i KBH. Selvom min form ikke er hvad den har været, så var det en kæmpeoplevelse at deltage. Jeg kom som så mange andre motionister til at løbe for stærkt i starten, og måtte betale lidt for det til sidst. Jeg havde ikke noget mål med løbet udover oplevelsen og den vilde stemning. For pokker hvor er glad for at jeg deltog i det løb, det var en kæmpe oplevelse.
Senere fik jeg fat i et løbsnummer til Odinsbroløbet i Odense, - også en halvmaraton, selvom og jeg igen var langt fra min pr på halvmaraton da jeg kom i mål, havde jeg et rigtigt godt løb. Jeg prøvede at holde lidt igen og løb med overskud ud til 10 km, derfra begyndte jeg at overhale folk, – det var en fed oplevelse. Jeg tror ikke, at jeg kunne have løbet bedre, – jeg følte at jeg havde løbet et rigtig godt løb, og jeg løb ca 30 sek. hurtigere end til VM.
Siden dette løb, har jeg ikke deltaget i noget. Jeg har helt klar lyst til at løbe flere løb, og siden Odinsbroløbet har jeg løbet en del. De sidste 3 uger har jeg holdt 60 km pr uge, dette er meget stille og rolige km. min km tid ligger mellem 4.30 og 5.00 pr km.
Min plan er at prøve at holde mig på 60 km løb om ugen i 8 uger. Jeg løber ikke intervaller eller tempo, jeg holder mig til langsomme km, da jeg  vil være sikker på at min krop kan følge med. De første 14 dage var min krop meget træt, og jeg følte godt nok at jeg var i dårlig form, men i den 3. uge begyndte der at ske noget, og jeg følte at min form fik et lille hak op. Jeg håber at jeg får tid til at løbe et eller to halvmaraton mere i løbet af i år.
Det var alt for nu.

Posted in Andet

Får du trænet

Får du trænet? Det er et spørgsmål jeg har fået stillet rigtig mange gange her på det sidste. Ja, jo det gør ja da. Det er lidt mere presset end det har været før, og der er ikke lige plads til at cykle 4-5 timer som der var engang, når jeg arbejder lidt over 37 timer om ugen, og gerne vil bruge masser af tid med min lille famille. Jeg har dog den fordel, at en del af mit job er at være i form, og i øjeblikket underviser jeg i et styrketrænings lokale næsten hver dag. Mit arbejdstøj er mit træningstøj, derfor prøver jeg også at få klemt noget træning ind hver dag.
De sidste mange uger har mit fokus været at løbe 50 km om ugen i 8 uger, uden at blive skadet. Min længste tur har indtil videre været på 17 km og den korteste har været 6 km. Hver gang løber jeg det jeg har lyst til, har jeg lyst til løbe intervaller gør jeg det. Målet er at jeg igennem vinteren, får nogle stabile løbe km. Nogle dage løber jeg to gange, da jeg kan have to huller på en times tid i løbet af en arbejdsdag, så er det bare med at udnytte det bedst muligt, og når jeg så er i mit træningstøj, ja så er det bare med at komme af sted. Det samme gælder på cykel, jeg har næsten altid min MTB med i bilen, så nogle dage hvis jeg har et længere “hul” kan jeg nå at cykle. Selvom det nogle dage kun er en halv time jeg får på cyklen, ja så er det da bedre end ikke at få cyklet.
Svømning blive der ikke rigtig noget af, da jeg ikke kan nå det hele, og jeg må sande at løb og cykling bare er lettere at få passet ind i min hverdag lige i øjeblikket. Jeg føler at jeg udnytter mit tid rigtig godt, men må også sande at træning ikke mere er det allervigtigste for mig.

Posted in Andet

Et lille stykke Danmarks historie

Sidste del af Den Danske Klassikere bød på det helt nye MTB løb kaldet kongesporet, som blev afviklet i Roskilde. MTB er ikke min stærke side, og efter en uge med arbejdsdage på 10 til 12 timer, og en 17 timers arbejdsdag om lørdagen /dagen før løbet, og derefter kun  5 timers søvn var det slet ikke optimal. Inden kongesporet førte jeg til min egen overraskelse Den Danske Klassiker. Jeg vidste at det ville blive svært at holde føringen, ikke mindst da jeg på grund af arbejde ikke har fået trænet nok. Min længste tur på MTB har været på  50 km. En ting var dog sikkert, jeg vil kæmpe til det sidste.
Jeg havde pakket alle mine ting og bilen straks jeg kom hjem fra arbejde lørdag aften, hvilket var fedt om morgenen, hvor jeg så bare kunne sætte mig ind og køre af sted. Jeg ankom ca. 90 min før starten, fandt en p-plads og skyndte mig at få fat i mit nummer.
Jeg vidste at man på de første 3-4 km skulle køre sammen, inden løbet blev givet frit. Jeg kunne se at der var en del asfalt i starten, og jeg holdt mig derfor i første halvdel af feltet. Hvordan pokker det gik til, ved jeg ikke, men jeg lå med godt fremme, men lige da vi begyndte at komme væk fra det samlede stykke, punkterede jeg på baghjulet. Jeg forstår det stadig ikke helt, hvordan det er skete. Jeg bevarede heldigvis roen da jeg blev overhalet. Fra at ligge omkring top 25 i starten, blev jeg den sidste da jeg endelig var  færdig med at lappe, øv, øv. Den næste time går med skiftevis at løbe og cykle mellem folk, hvilket gør, at man bruger alt for mange kræfter. Jeg går stille og roligt mere og mere død, og på den sidste runde tur i skoven gider jeg ikke rigtig mere. Jeg tænker, at nu gælder det bare om at komme hjem. Jeg prøvede hele tiden at fokuser på at finde en god rytme, selvom  jeg tænkte at 1, 2, 3, 4, 5 pladsen var røget i Den Danske Klassiker.
Jeg kom i mål som nummer 126 ud af 179 der gennemførte (der var 250 til start). Der sidder jeg så og tygger mig igennem en lille kop pasta, og tænker lidt over det hele. Jeg er træt af at jeg punkterede, men jeg gjorde alt hvad jeg kunne og kæmpede mig igennem. Til min store overraskelse opdagede jeg, at jeg endte som nummer 2 i den samlede cup, hvilket jeg meget stolt af. I forhold til hvor meget jeg har måttet kæmpe mig igennem alle 4 cup, kan jeg ikke andet end være stolt.
Den Danske klassiker er helt sikkert en Cup jeg gerne vil køre igen. Jeg kunne  godt tænke mig, at prøve at stille op til start hvor jeg lidt mere forberedt end jeg var i år. Det er dog ikke sikkert, at jeg kommer til at køre hele cuppen de næste par år, men det må tiden vise.

1383502_10151951536854804_470586593_n 1391770_10151952764664804_1693746660_n

Posted in Sport

Aften / nat løb

De to sidste dage har min løbetræning ligget mellem kl. 22 og 23. Jeg har aldrig troet, at jeg ville komme til at holde af, at løbe så sent rundt på vejene i og omkring Ryslinge. Nogle steder er det i total mørke og med et går det op for en, at der er nogle underlige lyde, når man løber og ikke kan se andet end det der bliver lyst op af lommelygten. Der vil være omkring 2000 eller mange flere undskyldninger, for at lade være med at tage ud at løbe især når både sengen og sofaen kalder. Men det er  med at komme afsted som i går, hvor jeg var helt høj da jeg kom hjem, det er som en lille sejr. I går oplevede jeg, at da jeg havde løbet omkring 1 km fik jeg rigtig gode ben, det var som om jeg bare kunne fortsætte med at løbe, bare blive ved, jeg følte at jeg bare fløj afsted. Det er lang tid siden at jeg har haft denne følelse af bare at kunne blive ved, og at der ikke er noget hverken på vejen eller mørket der kan stoppe mig.
Da jeg kom tilbage efter 12 km løb i mørke, uden at have mødt noget udover en enkelt bil var jeg høj over turen, og havde egentlig bare lyst til at løbe.
Det skal siges at vejret var perfekt, en  klar stjernehimmel,-  sikke en tur.

Posted in Andet

Powercup

Fy for pokker da, jeg må igen konstatere, at jeg ikke er den hurtigste på en MTB. Den 6. oktober skal jeg køre Kongesporet, som er den sidste afdeling af Den Danske Klassikere, et MTB løb på 105 km. Det skal nok blive spændende, jeg glæder mig og er meget spændt, for det er godt nok langt.
Som et led i mine forberedelser, og ikke mindst for at få noget fart i benene, deltog jeg i lørdags i Powercup, som er et MTB løb på 60 min. Målet var at lære min nye MTB bedre at kende, at få noget mere fart i benene, og ikke mindst få mere “blod på tanden” i forhold til MTB løb. Ruten var på 5 km, og jeg håbede at kunne nå at køre 4 omgange på de 60 min. Jeg havde på fornemmelsen, at jeg ville gå mere og mere død for hver omgang. Men da jeg i dag fandt resultatlisten kunne jeg se, at på nær første omgang som var kortere en de andre omgange, havde jeg kørt hurtigere og hurtigere for hver omgang. Min sidste omgang var altså den hurtigste af alle omgange.
Min form er ikke til MTB fandt jeg ud af, så de næste par uger frem mod MTB løbet kommer til at byde på masser af træning. 601383_660873230599041_862881117_n 1235881_660872207265810_917713319_n Powercup _5 finale 022

Posted in Andet

Moserunden

Igennem mig arbejder kommer jeg en del til Vollsmose, og jeg er kommet til at holde meget af at  træne der selv, da der er et faktisk grønt område. De sidste 4 tirsdage har jeg undervist i Vollsmose Løbeklub. For første gang blev der afholdt et motionsløb i parken, kaldet Moserunden med et børneløb, samt et 5 og 10 km løb. Som den løbetræner jeg nu engang er, skulle jeg selvfølgelig også deltage og bakke op omkring dette løb.
Jeg må dog sige at efter de 27 km til Esrum sø Rundt var jeg godt nok færdig. Ikke engang efter Ironman sidste år var jeg lige så smadret, som jeg har været her mandag og tirsdag. Men Tirsdag aften kl 19.00 gik starten altså. Jeg kunne næsten ikke gå normalt. Da jeg ville varme op, kunne min ben ikke noget som helst, så jeg droppede at varme op, - det gjorde for ondt. Jeg tænkte,- ja, ja det er bare et hyggeløb, og kan du komme under 25 minutter, ja så er det ok. Starten gik og jeg løb af sted, kiggede ikke på uret, men prøvede bare at løbe så det gjorde mindst ondt. Det kom noget bag på at min første km hed 3.45 ? Det forstod jeg ikke noget af. Jeg kom ind i tiden 19.34, næsten den sammen tid som jeg løb til DHL, det kom noget bag på mig.
Moserunden var  et kanonløb og en rigtig god rute. I dag onsdag er min krop færdig, jeg kan hverken gå eller stå uden at det gør ondt. Måske var det dumt også at starte op med styrke træning i går ?

Posted in Sport

Esrum sø rundt

3. del af Den Danske Klassiker var løbet Esrum sø Rundt som er et løb på 27 km. Efter Fyn Rundt førte jeg cuppen, og det kom egentlig lidt bag på mig, men det er da fedt at prøve at ligge i spidsen. Jeg var dog langt fra sikker på at jeg kunne holde føringen, da 27 km løb pt. er rigtig langt. Min længste løbetur i år har været på 17 km. Min plan var at holde en km tid på 4.26, og dermed komme i mål på en tid lige omkring 2 timer.
Starten gik og jeg prøvede at holde meget igen i starten, for ikke at ligge for hårdt ud. Efter to km kom der en lille gruppe op til mig og overhalede mig. Lidt efter på vej op af en bakke kom jeg op til dem igen, og bestemte mig for at prøve at holde mig til dem. Her lavede jeg min første dumhed, nemlig det ikke at løbe mit eget løb. Jeg fulgtes med dem og det gik rigtig godt. Efter 5 km kom der er en anden lille gruppe op til mig, og her gjorde jeg en dumhed igen, nemlig at følges med den nye gruppe der lå med en km tid på 4.18. Der var lidt modvind, derfor tænkte jeg at var godt at løbe i en  gruppe, for ikke selv at skulle bryde vinden. Jeg fulgtes med gruppen ud til ca. 18 km hvor jeg gik død, – rigtig død end da. For pokker hvor var jeg langt nede, og for pokker hvor kan 9 km være langt når man er færdig, helt færdig endda. Jeg fik kæmpet mig i mål i tiden 2.02.33 og blev nummer 128 ude af 550 deltagere.
Selvom jeg var færdig efter de 18 km, var det helt sikkert et løb jeg gerne vil løbe igen, det var en rigtig god oplevelse.
To ting tager jeg med fra løbet: 1. løb aldrig 27 km igen uden at have trænet til det. 2. Hold dig til planen og lad være med lave den om. Læs mere om løbet her.

{39336ECD-88BA-4738-ADEB-11567277AA69}-4738

Ved 14 km mens det stadig gik godt.

{3C1D2BD6-D30E-4291-9CAD-FFC49C849C20}-4291                                     En meget træt mand på de sidste 20 meter inden mål.

Posted in Sport

Fyn Rundt 180 km

Som en del af den Den Danske Klassikere stillede jeg til start til Fyn Rundt, et af Danmarks ældste cykelløb, det skriver de i hvert fald. Da min længste cykeltur, siden jeg kørte Ironman sidste år har været på 90 km, var jeg klar over, at det ville blive en rigtig hård tur. Da man starter i grupper, vidste jeg ikke hvem jeg kom til at starte sammen med. Min plan var, at holde mig så lang tid så muligt i den gruppe jeg startede ud med, og især på de første 90 km ville jeg holde meget igen, – og lave så lidt så muligt.
Løbet kom i gang, og jeg sørgede for at ligge i den foreste del af feltet, uden rigtigt at lave det helt store. Jeg var meget spændt på, om jeg ville møde “muren”, og hvornår. Jeg kendte det meste af ruten, og vidste derfor også hvor de værste bakker var.
Da vi rundede de 90 km havde jeg det godt, og masser af overskud. Jeg tænkte dog at der stadig var langt igen. Jeg var klar over, at de fleste af os i gruppen var nogenlunde lige stærke, og derfor var der sikkert ikke nogen der fik lov til at køre væk, selvom om der var mange der prøvede. Jeg holdt mig til planen og lavede så lidt som muligt og gav den gas mod bakkerne, så jeg var sikker på at komme med op over. Mange af dem der havde ligget i front og trukket feltet blev sat. Da vi ramte de 160 km havde jeg det stadig ok, det begyndte dog at kunne mærkes at det var længe siden, at jeg havde siddet så længe på min racercykel. Jeg kom med min gruppe hjem, min spurt var dog ikke noget at snakke om.
Alt i alt en et fedt cykelløb, - god rute. Min plan om at komme med en gruppe hjem holdt, og jeg havde ikke de store kriser undervejs. Det var fedt at være ude at køre cykelløb igen.
Min tid blev 5.09.26 og jeg endte som nummer 46 ud af 329. I forhold til min form og at jeg ikke har cyklet særlig lange ture, kan jeg ikke være andet end tilfreds, se mere her. 

Posted in Andet

DHL Stafetten

I mandags blev jeg spurgt om jeg vil løbe DHL stafetten for DGI Fyn`s hold da de havde et afbud, – det sagde jeg ja til. Jeg har hørt rigtig meget om dette løb og derfor ville det da være spændende endelig at prøve kræfter med det, og ikke mindst opleve den fantastiske stemning der skulle være.
Da jeg ankom, opdagede jeg at jeg ikke havde fået mit GPS ur med. Hvordan pokker det ellers kunne lade sig gøre, ikke engang et ur havde jeg med. Hmm, hvad gør man så? Jo man løber jo bare. Jeg løb derfor på fornemmelsen og lyttede til kroppen. Min tid blev 19.33, og det er egentlig en ok tid. Det kunne have været lidt sjovt hvis jeg havde haft et ur, så havde jeg efterfølgende kunne have set mine km tider. DHL levede på alle måder op til det jeg havde forventet, med god stemning, fin rute, og godt selskab.
Næste gang jeg skal i ilden er på søndag, hvor det går løs med Fyn Rundt  på 180 km. Jeg glæder mig rigtig meget til at deltage i dette cykelløb, da det også er et løb jeg har hørt rigtig meget om, men py ha,  jeg tror også at det bliver en lang tur.

 

Posted in Andet

På stroppetur

Der begynder at kommer lidt mere ro på i det lille hjem, derfor kunne det i dag blive til hele 3 timer på cykel. Hvilket ikke er meget, da jeg den 18. august skal køre Fyn Rundt på 18o km og cykelformen ikke lige er der hvor den skal være. Jeg havde en ide om, at jeg ville  cykle til Ørbæk og træne sammen med den lokale cykelklub. Jeg kunne dog ikke helt finde ud af deres træningstider, og kl.16.00 var der i hvert fald ikke nogen på mødestedet. I stedet kom der heldigvis et par cykelryttere fra Nyborg Cykelklub. Jeg spurgte om jeg måtte cykle sammen med dem. Det måtte jeg  gerne, og dermed var jeg pludselig med til fællestræning i Nyborg Cykelklub, som om tirsdagen var interval træning. Allerede under opvarmningen  røg min puls op i det røde felt. Jeg vil tro at vi var omkring 20 ryttere til dagens træning, og jeg var nok den eneste der ikke havde licens. Jeg skal love for at jeg fik kvalitet i min træning i forhold til teknik, men især også i forhold til fart.
Jeg var en meget træt mand da jeg kom hjem efter 90 km. Dels er jeg ikke i så god cykel form som sidste år, men lad nu det ligge. Det er den stor forskel på tri cykeltræning og cykelrytter træning. Det er alle de små ryk der konstant er blandt cykelryttere, der bliver rykket op og ned af bakker, i sving og når det går ligeud, men for pokker hvor er det fedt at træne sammen med cykelryttere igen. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg tager til Nyborg og får nogle tæsk.

Posted in Andet